מוזיאון הילדים חולון
רכישת
כרטיסים
ותיאום ביקור

חומר פדגוגי - הזמנה לשקט

חוויה שתשאיר אותך ללא מילים


'הזמנה לשקט' הינה תערוכה הנותנת במה לכישורי התקשורת הלא מדוברת הטמונים בכל אחד מאיתנו, כפי שהם באים לידי ביטוי בהעדר הקול, חוש השמיעה והשפה הדבורה. בתערוכה בלתי שגרתית זו, לא שומעים ולא מדברים ובכל זאת מגלים עולם תקשורתי חלופי אך זמין (של תנועות ידיים ושפת גוף), המתקיים בשקט, ללא צלילים וללא מילים.

זהו מיזם ערכי חינוכי ייחודי בהנחיית מדריכים חירשים אשר שפת הסימנים היא ערוץ התקשורת העיקרי ולפעמים גם היחידי בחייהם.
התערוכה מבקשת להעביר את המבקרים חוויה ייחודית עם עצמם, לחשוף אותם לדרכי תקשורת ושיח אחרות, וליצור מפגש נטול דעות קדומות בין אנשים חירשים לאנשים שומעים.
התערוכה נוצרה על ידי אורנה כהן ואנדריאס היינקה יוצר דיאלוג בחשיכה והוצגה בהצלחה רבה במוזיאון המדע וטכנולוגיה בפריז. בימים אלו היא מוצגת גם בגרמניה ואמורה להיפתח בפינלנד ובשוויץ.


בהיבט החינוכי, לתערוכה ארבעה נושאים עיקריים:
א. מפגש עם עצמי ויכולותיי - התערוכה מאפשרת גילוי הפוטנציאל והיכולות התקשורתיות הטמונות בכל אחד מאיתנו. בשקט שמאפשרת התערוכה ניתנת הזדמנות לכל מבקר להתנסות בהבעת רעיונות, רגשות ומחשבות באמצעות שפה של תנועות וסימנים.

ב. מפגש עם עצמי בקבוצה - השקט בתערוכה המאלץ את המשתתפים לתקשר באופן בלתי דבור עם הסובבים אותם, יוצר סיטואציה של לחץ קבוצתי, מתוך הלחץ הזה לעיתים עולות ומופיעות ביתר שאת תופעות חברתיות הקיימות בקבוצה מלכתחילה. לאחר הסיור קיימת הזדמנות פז להעלות נושאים חברתיים שונים הקשורים לתקשורת בין אישית וקבוצתית וכן נושאים שונים הקשורים לנורמות חברתיות והדינמיקה הקיימת בקבוצה.


ג. מפגש של "שומעים" עם אנשים חירשים וכבדי שמיעה - פתיחות לשונות. התערוכה מזמנת יצירת קשר ושיח בין אוכלוסיות שונות. שוברת גבולות מנטאליים וחברתיים בין אנשים שונים ומעלה את מקרה החירשים למודעות ציבורית. כמו כן חושפת התערוכה ומציגה את "שפת הסימנים" כשפה ככל השפות (תלוית תרבות, בעלת חוקי תחביר ודקדוק וכיוצ').
מתוך יצירת הפתיחות נוצרת ההזדמנות לפתוח נושאים של שונות אישית וקבוצתית ועד לשונות של דעות וזוויות ראייה על החיים.

קבוצות מאורגנות יעברו לפני הכניסה לתערוכה פעילות הכנה שתתמקד במודעות לחוש השמיעה ומשמעותם של הקולות והצלילים בחיינו. לאחר היציאה מהתערוכה יוכלו המבקרים להיכנס לחלל תצוגה נוסף בו מספר תחנות הפעלה העוסקות בחירשות ובסטריאוטיפים חברתיים.

על מנת שהקבוצה תפיק את המרב מהתערוכה, אנו מבקשים לשמור על כמה כללים חשובים:
1. בכל קבוצה עד 12 משתתפים. רצוי לחלק את המשתתפים לקבוצות מראש, על מנת לחסוך את הזמן המיועד לפעילות. הרכב הקבוצות משפיע מאוד על אופי הפעילות ולכן כדאי להקדיש לו מחשבה.
2. רצוי להצמיד מלווה מבוגר לכל קבוצה של 11 תלמידים. כדאי שהמלווה יכיר את הקבוצה ויוכל לסייע לה במהלך החוויה.
3. יש לדייק ולהגיע בזמן שנקבע. מומלץ להגיע כ-20 דקות לפני זמן הסיור.
אי הגעה בזמן לא תאפשר כניסה ולא יוחזר כסף.
4. במקום קיימת מלתחה, בה תתבקשו להשאיר תיקים וטלפונים ניידים. אין להכניס לתערוכה כל ציוד מרשרש.
5. רצוי להצטייד בכסף במטבעות לשימוש בבית הקפה שבתערוכה.
6. בעלי כיסא גלגלים חשמלי יתבקשו לעבור לכיסא גלגלים מכני שיועמד לרשותם במקום. יש לציין זאת עם הזמנת הכרטיסים.
7. במידה ובקבוצה משתתפים עם צרכים מיוחדים, מגבלות גופניות, או קבוצות של חינוך מיוחד, נא ליידע את מחלקת השיווק מראש, על מנת שנוכל להיערך בהתאם.

אנו רואים חשיבות רבה בהכנת הקבוצה לביקור, ניתן להכין את התלמידים לפני ההגעה לתערוכה בכמה אמצעים:
א. שיחת תיאום ציפיות עם התלמידים ונסיון לחזות מראש מה הם יעברו מבחינת החוויה בביקור כזה.
מתוך כך לאוורר חששות, נקודות של חוסר אמון והדגשת הצורך בכיבוד הפרט ואמון הדדי בנסיון כמעין זה.


ב. שיחת הכנה בה ניתן לדון בנושא השונות בכלל, החירשות בפרט (דרך העלאת אסוציאציות או עידוד התלמידים לשתף בחוויות ומחשבות אישיות בנושא); החושים האחרים העומדים לרשותנו ומתי אנו נסמכים עליהם.


ג. משחקי פנטומימה והעברת מסרים ללא דיבור: התלמידים יספרו בדרך שאינה דבורה קטע מסיפור ילדים ידוע / ידיעה מתוך החדשות היומיות / מה עשו היום בבוקר מרגע הקימה ועד להגעה לבי"ס. לאחר מכן ניתן לשוחח על התחושות שעלו במהלך התרגיל.


ד. משחקי שפת הגוף, תנועות ופרצופים: התלמידים יביעו ביטויים שגורים, רגשות ותחושות באמצעות ג'סטות. ניתן להדגשי את השוני הקיים במשמעותן של ג'סטות בין תרבויות שונות.
צפייה בקטעי סרטים המתקשרים לנושא:

אנו מאחלים לכם ביקור מהנה!

פרסם תגובה Google+ Twitter שלח לחבר WhatsApp