הזמנה לשקט

חומר פדגוגי – הזמנה לשקט

חוויה שתשאיר אותך ללא מילים

'הזמנה לשקט' הינה תערוכה הנותנת במה לכישורי התקשורת הלא מדוברת הטמונים בכל אחד מאיתנו, כפי שהם באים לידי ביטוי בהעדר קול, חוש השמיעה והשפה הדבורה. בתערוכה בלתי שגרתית זו, לא שומעים ולא מדברים ובכל זאת מגלים עולם תקשורתי חלופי אך זמין (של תנועות ידיים ושפת גוף), המתקיים בשקט, ללא צלילים וללא מילים.

זהו מיזם ערכי חינוכי ייחודי בהנחיית מדריכים חירשים אשר שפת הסימנים היא ערוץ התקשורת העיקרי ולפעמים גם היחידי בחייהם.

התערוכה מבקשת להעביר את המבקרים חוויה ייחודית עם עצמם, לחשוף אותם לדרכי תקשורת ושיח אחרות וליצור מפגש נטול דעות קדומות בין אנשים חירשים לאנשים שומעים.

התערוכה נוצרה על ידי אורנה כהן ואנדריאס היינקה יוצר דיאלוג בחשיכה.

בהיבט החינוכי, לתערוכה ארבעה נושאים עיקריים:

א. מפגש עם עצמי ויכולותיי – התערוכה מאפשרת גילוי הפוטנציאל והיכולות התקשורתיות הטמונות בכל אחד מאיתנו. בשקט שמאפשרת התערוכה ניתנת הזדמנות לכל מבקר להתנסות בהבעת רעיונות, רגשות ומחשבות באמצעות שפה של תנועות וסימנים.

ב. מפגש עם עצמי בקבוצה – השקט בתערוכה המאלץ את המשתתפים לתקשר באופן בלתי דבור עם הסובבים אותם, יוצר סיטואציה של לחץ קבוצתי, מתוך הלחץ הזה לעיתים עולות ומופיעות ביתר שאת תופעות חברתיות הקיימות בקבוצה מלכתחילה. לאחר הסיור קיימת הזדמנות פז להעלות נושאים חברתיים שונים הקשורים לתקשורת בין אישית וקבוצתית וכן נושאים שונים הקשורים לנורמות חברתיות והדינמיקה הקיימת בקבוצה.

ג. מפגש של "שומעים" עם אנשים חירשים וכבדי שמיעה – פתיחות לשונות. התערוכה מזמנת יצירת קשר ושיח בין אוכלוסיות שונות. שוברת גבולות מנטאליים וחברתיים בין אנשים שונים ומעלה את מקרה החירשים למודעות ציבורית. כמו כן חושפת התערוכה ומציגה את "שפת הסימנים" כשפה ככל השפות (תלוית תרבות, בעלת חוקי תחביר ודקדוק וכיוצ').

מתוך יצירת הפתיחות נוצרת ההזדמנות לפתוח נושאים של שונות אישית וקבוצתית ועד לשונות של דעות וזוויות ראייה על החיים.

קבוצות מאורגנות יעברו לפני הכניסה לתערוכה פעילות הכנה שתתמקד במודעות לחוש השמיעה ומשמעותם של הקולות והצלילים בחיינו. לאחר היציאה מהתערוכה יוכלו המבקרים להיכנס לחלל תצוגה נוסף בו מספר תחנות הפעלה העוסקות בחירשות ובסטריאוטיפים חברתיים.

על מנת שהקבוצה תפיק את המרב מהתערוכה, אנו מבקשים לשמור על כמה כללים חשובים:

1. בכל קבוצה עד 12 משתתפים. רצוי לחלק את המשתתפים לקבוצות מראש, על מנת לחסוך את הזמן המיועד לפעילות. הרכב הקבוצות משפיע מאוד על אופי הפעילות ולכן כדאי להקדיש לו מחשבה.

2. רצוי להצמיד מלווה מבוגר לכל קבוצה של 11 תלמידים. כדאי שהמלווה יכיר את הקבוצה ויוכל לסייע לה במהלך החוויה.

3. יש לדייק ולהגיע בזמן שנקבע. מומלץ להגיע כ-10 דקות לפני זמן הסיור. איחור משמעו קיצור הפעילות או ביטולה.

4. במקום קיימת מלתחה, בה תתבקשו להשאיר תיקים וטלפונים ניידים. אין להכניס לתערוכה כל ציוד מרשרש.

5. רצוי להצטייד בכסף במטבעות לשימוש בבית הקפה שבתערוכה.

6. במידה ובקבוצה משתתפים בעלי צרכים מיוחדים, מומלץ ליידע את מחלקת השיווק מראש, על מנת שניערך בהתאם.

אנו רואים חשיבות רבה בהכנת הקבוצה לביקור, ניתן להכין את התלמידים לפני ההגעה לתערוכה בכמה אמצעים:

א. שיחת תיאום ציפיות עם התלמידים ונסיון לחזות מראש מה הם יעברו מבחינת החוויה בביקור כזה.

מתוך כך לאוורר חששות, נקודות של חוסר אמון והדגשת הצורך בכיבוד הפרט ואמון הדדי בנסיון כמעין זה.

ב. שיחת הכנה בה ניתן לדון בנושא השונות בכלל, החירשות בפרט (דרך העלאת אסוציאציות או עידוד התלמידים לשתף בחוויות ומחשבות אישיות בנושא);
החושים האחרים העומדים לרשותנו ומתי אנו נסמכים עליהם.

ג. משחקי פנטומימה והעברת מסרים ללא דיבור: התלמידים יספרו בדרך שאינה דבורה קטע מסיפור ילדים ידוע / ידיעה מתוך החדשות היומיות / מה עשו היום בבוקר מרגע הקימה ועד להגעה לבי"ס. לאחר מכן ניתן לשוחח על התחושות שעלו במהלך התרגיל.

ד. משחקי שפת הגוף, תנועות ופרצופים: התלמידים יביעו ביטויים שגורים, רגשות ותחושות באמצעות ג'סטות. ניתן להדגשי את השוני הקיים במשמעותן של ג'סטות בין תרבויות שונות.

צפייה בקטעי סרטים המתקשרים לנושא:

הנערה החירשת מתוך הסרט בבל של אלחנדרו גונזלס אינאריטו.

'הם רוצים לשמוע' סרט העוסק בתלמידים בבית ספר ללקויי שמיעה ובתלמידים לקויי שמיעה המנסים להשתלב בכיתה רגילה, ניתן להשאלה במרפד"ים.

'ילדים חורגים לאלוהים' השחקנית החירשת מארלי מאטלין בתפקיד חירשת המסתגרת כעובדת ניקיון בפנימייה. מורה חדש מצליח לעורר את הבחורה האינטליגנטית והמבודדת ובין השניים נרקם סיפור אהבה מיוחד

'לחישה רועמת' פרק מתוך הסדרה מסע בין כוכבים צוות האנטרפרייז נקרא להביא מתווך ששמו ריבה והוא חירש כדי שיסייע בפתרון סכסוך אלים ורב שנים על כוכב "סולאייס 5"

במרפד"ים קיימת רשימה ארוכה של סרטים וסרטונים העוסקים בנושא וניתנים להשאלה.

אנו מאחלים לכם ביקור מהנה!

אולי יעניין אתכם גם:

לפרטי שעות פתיחת המוזיאון לחץ כאן

איך מגיעים אלינו?

לפרטי ההגעה למוזיאון נא
ללחוץ כאן

שאלות נפוצות

כן. כל ביקור מחייב תיאום מראש מאחר והסיורים מודרכים ומוגבלים בכמות משתתפים.

כן. אנו מקפידים על הגילאים המוגדרים וזאת על מנת לייצר חוויה מהנה ומתאימה לילדים בגילאים השונים. ישנה גמישות של עד 4 חודשים מתחת או מעל לגיל המוגדר למעט למסלולי הקטנטנים בהם לא תתאפשר כניסה מתחת לגיל שנתיים וחצי .
חשוב מאד (!!!) לא תתאפשר כניסה עם תינוקות לפעילויות .

הכניסה למוזיאון היא מפארק פרס (מול רחוב מפרץ שלמה 66 ) דרך החנייה של פארק המים ימית.
במגרש החנייה יש לנסוע עד הסוף שמאלה, לחנות, לעבור את הגשר שמעל האגם ברגל,
בקצה הגשר לרדת קומה ומימינכם הכניסה למוזיאון. למידע מפורט איך מגיעים אלינו לחץ כאן
מגרש חנייה נוסף- הכניסה מרחוב ירושלים- ב- WAZE , היכל הטוטו חולון.

כן. והמחיר זהה למבוגר ולילד. חשוב לשים לב שבעת הזמנת המקומות יש לקחת בחשבון את כמות המקומות הדרושה לכם כולל מבוגרים.

ביטול הזמנה אפשרי עד 2 ימי עסקים לפני הביקור. הביטול כרוך ב- 5% עמלת ביטול או 100 ש"ח הנמוך מביניהם.
כל ביטול כרוך בדמי ביטול.
– ניתן לשנות מועד בהתראה של עד 24 שעות לפני הביקור. מומלץ לשלוח לנו דוא"ל עם פרטי ההזמנה: שם המסלול, תאריך, שעה ופרטים לגבי בקשתכם.

גם מי שרכש כרטיסים ושילם עבורם דרך גורם שלישי כמו מועדון הסתדרות המורים, בהצדעה, מפעל הפיס ועוד צריך לתאם את הביקור באתר המוזיאון.

תפריט נגישות

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.